“Planprocessen fra visionsudvikling til fastlæggelse af bestemmelser for arealers udnyttelse”
“Planprocessen fra visionsudvikling til fastlæggelse af bestemmelser for arealers udnyttelse”
LIFA bistår kommuner og private bygherrer med at skabe plangrundlaget for den fremtidige udvikling af kommunen, lokalområdet, bydelen eller en grund. Vi har lang erfaring i administration, brug af og udvikling af planværktøjerne.
Vi tilpasser rådgivningen til vores kunders behov. Til hver enkelt opgave udarbejder vi derfor en arbejdsbeskrivelse på grundlag af en god snak med kunden om opgavens karakter, en analyse af opgavens indhold samt en arbejdsdeling mellem kunden og LIFA, som er tilpasset kundens behov og ressourcer. For LIFA er enhver planlægningsopgave en ny opgave.
LIFA kan bl.a. tilbyde:
LIFA prioriterer en planlægningsproces, der tager udgangspunkt i de konkrete behov for planlægning i den enkelte kommune. Ved udarbejdelse af planstrategien hjælper vi med et beslutningsgrundlag for politikernes vurdering af, om der er brug for en fuld revision af kommuneplanen, eller om der er særlige områder eller temaer, som revisionsindsatsen skal fokusere på.
Vi har erfaring i at gennemføre en kommuneplanproces, hvor såvel form som indhold tager udgangspunkt i lokale behov. Vi involverer kommunens borgere, erhvervsliv, politikere og embedsmænd på tværs, så den nye kommuneplan både er vedkommende for borgerne og et godt redskab for kommunens administration og politikere.
Download referenceliste
Lokalplanen er en “kontrakt” mellem borgerne og kommunen, som binder begge parter. Lokalplaner skal derfor være:
LIFA lægger derfor vægt på – såvel i den lille projekt-lokalplan som i den større udviklings-lokalplan – at planen er præcis med hensyn til, hvad man kan og ikke kan i lokalområdet, og at bestemmelserne i planen udvælges og formuleres, så de udgør et godt og anvendeligt administrationsgrundlag.
Vi har stor erfaring med “lokalplanhåndværket”. Vi udarbejder både lokalplaner for konkrete projekter, hvor planen bliver til på grundlag af et konkret projekt fra bygherrens arkitekt, og lokalplaner, hvor vi i samarbejde med interessenterne bistår med at udvikle bebyggelsesplaner for områdets udvikling.
LIFA har hjulpet flere kommuner med at udarbejde et nyt grundlag for lokalplanarbejdet i form af en ”lokalplanmaster” og et ”frase-lager” med standardformuleringer, som medvirker til kvalitet og ensartethed i kommunens lokalplaner. En god lokalplanmaster med frase-lager er desuden et godt grundlag for at lade udefrakommende, kvalificerede konsulenter udarbejde lokalplaner for kommunen.
Download referenceliste
Temaplaner giver mulighed for at arbejde med et særligt emne, som kan tage udgangspunkt i f.eks. en strategi, et lokalområde eller en udviklingsproces, hvor kommunen eller et lokalområde har særlige udfordringer, der skal tages hånd om – eller særlige muligheder, som skal synliggøres og udnyttes. I planlægningen vil vi medvirke til at kortlægge temaet, og udpege indsatser, som skal være udgangspunkt for at iværksætte konkrete initiativer.
LIFA har medvirket til temaplaner med meget forskellige udgangspunkter. Til hver opgave har vi tilrettelagt en særlig proces for at få involveret, og engageret de rette nøglepersoner i planlægningen, så planens indsatser bliver sikret en lokal forankring.
Temaplaner kan f.eks. omhandle: bosætningsstrategi, landdistriktsudvikling, vindmølleplanlægning, landsbyer eller bykvarterer, arkitekturpolitik eller havneplan.
Download referencelister
Landdistrikter
Byudvikling og byomdannelse
Byudvikling i børnehøjde
Kommuneplan
Det stadigt voksende ansvar for tage hånd om vores miljø, stiller fortsat øgede krav til, at nye planer og projekter skal vurderes i forhold til deres påvirkning af miljøet.
Udarbejdelse af VVM-redegørelser er en ressourcekrævende proces for såvel myndigheder som bygherrer. LIFA har erfaring som tovholdere i VVM-processen. I spændingsfeltet mellem bygherrer, myndigheder, særlige rådgivere, organisationer og borgere har vi tilrettelagt opgaven, fremskaffet de nødvendige oplysninger og udarbejdet en overskuelig redegørelse og et lettilgængeligt resumé, som er forståeligt også for ikke-fagpersoner.
Efter miljøvurderingsloven skal planer vurderes på, om realisering af planen vil påvirke miljøet væsentligt. Er dette tilfældet, skal der redegøres for påvirkningen i en miljørapport, som skal ledsage planen.
LIFA har opbygget stor erfaring med VVM, miljøscreening af planer og udarbejdelse af miljørapporter i samarbejde med højt kvalificerede samarbejdspartnere.
Download referenceliste
Når der inddrages eller frigøres nye, store arealer til byudvikling, er en strukturplan et godt redskab til at kortlægge og sætte spot på mulighederne i et nyt byudviklingsområde. Det kan være hensigtsmæssigt med en sådan, overordnet afklaring, inden den præcise anvendelse og bebyggelse fastlægges i en lokalplan.
En strukturplan kan således sikre, at områdets muligheder er kortlagt, og at der overordnet er taget stilling til områdets udvikling, når investorerne melder sig. Strukturplaner kan dermed også være med til at vække interessen for investeringer i området.
Strukturplanen fastlægges ofte i kommuneplan/kommuneplantillæg og lokalplaner i en eller flere etaper.
Download referenceliste
Industrisamfundet har efterladt mange arealer til nye formål. Gamle industrier, havneområder, sporarealer m.v. frigøres i disse år til nye anvendelser. Sådanne arealer er en ressource for byerne. De giver mulighed for at skabe nye, spændende bymiljøer, hvor de historiske spor vidner om fortiden samtidig med, at de giver fremtidige områder deres egen identitet.
Planlægning af arealer, der allerede er bebyggede, kræver andre planlægningsværktøjer, end når man planlægger på bar mark. Planlægningen i og omkring et bebygget område involverer mange interesser, som skal samarbejde, hvis man vil sikre, at planlægningen kan realiseres. I LIFA anvender vi dialogen som metode, når vi skal kortlægge interessemodsætninger og udvikle ideer og visioner for de muligheder, som planlægningen kan åbne for byen.
Download referenceliste
Kommunerne skal vurdere ansøgninger om byggeri og anlæg i landzonen. Her skal kommunen afveje hensynet til på den ene side at imødekomme konkrete ansøgninger om byggeri og anlæg over for hensynet til på den anden side at beskytte natur og landskab samt kommunens langsigtede interesser i det pågældende område. LIFA har bistået kommuner med disse vurderinger ud fra bestemmelserne i planloven, de tilhørende vejledninger, retspraksis og kommunernes egne retningslinjer.
Download referenceliste
Lucernemarken 1
DK-5260 Odense S
Tlf: 63 13 68 00
E-mail: land@lifa.dk
CVR: 20937289
Lucernemarken 1
DK-5260 Odense S
Phone: 63 13 68 00
Fax: 63 13 68 01
E-mail: land@lifa.dk