6. februar 2024
I LIFA A/S kan vi nu fejre, at vores miljøledelsessystem er certificeret efter ISO 14001-standarden. Det betyder i praksis, at vi arbejder systematisk for at reducere vores klimaaftryk. Det gør vi bl.a. ved hjælp af konkrete miljømål og CO2 -regnskaber, der dokumenterer LIFA’s grønne rejse. For at sikre gennemsigtighed i arbejdet er både vores miljøpolitik og CO2e-regnskab offentligt tilgængeligt på LIFA’s hjemmeside
Et dokumenteret grønnere LIFA
Bag LIFA’s arbejde med ISO 14001-certificeringen ligger især en bevidsthed om det fælles ansvar for miljø og klima samt et ønske om at arbejde systematisk og ambitiøst med at reducere virksomhedens klimaftryk. Målet er at kunne gøre en reel forskel for både LIFA, virksomhedens kunder, leverandører og det omgivende samfund og samtidig inspirere flere til at tage del i den grønne omstilling.
Overskriften er altid ordentlighed
”Vi er ikke forpligtet til at arbejde med miljøkrav rent juridisk, men vi er meget bevidste om vores fælles ansvar for det samfund, vi er en del af. Nok kan vi som en mellemstor rådgivningsvirksom-hed ikke ændre ret meget i det store billede, men vi har alle et ansvar for at tage stilling og gøre en indsats for at passe på vores miljø og klima – det gælder både, når vi er på job og i vores privatsfære. For mig er overskriften for LIFA altid ordentlighed, og at have et certificeret miljøledelsessystem er simpelthen det ordentlige at gøre. Samtidig sikrer vi også, at vores kunder kan være trygge ved at have LIFA som leverandør, hvis de er forpligtet til at leve op til de danske og internationale miljøkrav, der er på vej” fortæller LIFA’s administrerende direktør, Thomas Hornbæk Boding.
Ifølge ISO 14001-standarden vælger virksomheder selv, hvilke parametre de vil måles og certificeres på. Derfor har vi i LIFA også været ekstra grundig med at kortlægge, hvilke miljømål der vil give mening for os og samtidig gøre en reel forskel på både kort og lang sigt.
Ambitiøse mål og bred forankring i organisationen
”Det har været særligt vigtigt, at miljøledelsessystemet inkluderede alle medarbejdere i hele LIFA, og at vi udvalgte ambitiøse mål. Vi ville fra starten gerne sikre os, at vi ikke bare pynter os med lånte fjer eller indfører et system, som kun er forankret i ledelsen. Af samme årsag arbejder vi heller ikke med fx indkøb af CO2-kvoter. Alle medarbejdere har mulighed for at komme med input til systemet og forbedring af vores miljømål”, siger LIFA’s CSR-ansvarlige, Cecilie Ahrensberg Jensen.
Certificeringen gælder for alle bemandede kontor og dermed alle 215 medarbejdere. Helt konkret inkluderer LIFA’s miljømål bl.a., at alle medarbejdere uddannes i miljøledelsessystemet; vi kører løbende kampagner internt for at reducere virksomhedens ressourceforbrug som fx strøm og print og vi sikrer, at al intern kørsel er CO2-neutral ved udgangen af 2030.
Involvering af værdikæden, vi er en del af
Vi involverer også den værdikæde, som vi er en del af, fx gennem oprettelse af leverandørpartnerskaber, som skal hjælpe LIFA’s forretningskritiske leverandører til også at arbejde aktivt for den grønne omstilling. På den måde går LIFA forrest og starter dialogen om, hvordan vi i samarbejde kan sætte yderligere skub i den grønne omstilling over en bredere front.
Om LIFA
LIFA A/S er en kombineret landinspektør- og IT-virksomhed med 215 medarbejdere fordelt på 11 kontorer i Danmark.
Vi leverer ekspertrådgivning til både offentlige og private virksomheder inden for klassiske landinspektørydelser, avanceret 2D- og 3D-måling, digitale løsninger til datadistribution, CAD- og GIS-løsninger samt dataunderstøttede beslutningsprocesser.
LIFA blev stiftet i 1981; navnet LIFA er en sammentrækning af “Landinspektørerne i Fredericia og Assens”.