Forretningsbetingelser for LIFA A/S landinspektørydelser

1. Anvendelse
1.1. LIFA A/S Forretningsbetingelser gælder i alle forhold vedrørende landinspektørydelser, medmindre andet er aftalt på skrift.

2. Opgave
2.1 Når LIFA A/S modtager en opgave, aftales omfanget af opgaven og leveringen med kunden. Opgaven fremgår af ordrebekræftelsen, som beskriver de aftalte ydelser. Omfanget af opgaven og leveringen kan justeres løbende ved skriftlig aftale mellem parterne.

2.2. Projektering skal altid aftales særskilt.

3. Honorar, omkostninger og betaling
3.1. Honoraret for opgaven beregnes efter medgået tid og forbrugte ud læg. Der tillægges moms efter gældende regler.

3.2. Der faktureres løbende. LIFA A/S kan kræve forudbetaling af honorar og øvrige omkostninger, før arbejdet påbegyndes, og har ret til at fakturere aconto for ydelser, der løber over længere tid.

3.3. LIFA A/S’ betalingsbetingelser er netto 14 dage fra fakturadato. Ved forsinket betaling pålægges der gebyr og beregnes renter i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser.

3.4. LIFA A/S prisregulerer årligt med virkning fra 1. januar de aftalte priser. Priserne reguleres i henhold til Danmarks Statistiks ILON 12: Implicit lønindeks for virksomheder og organisationer (TOT Erhverv i alt, ikke sæsonkorrigeret).

4. Ejerskab til udarbejdet materiale
4.1. Digitale data eller andet materiale, udarbejdet af LIFA A/S tilhører LIFA A/S helt og fuldt, indtil opgaven er betalt. Hvis betaling af opgaven forfalder løbende, vil der ske en successiv overdragelse af retten til materialet.

5. Ansvar
5.1. LIFA A/S udfører alle opgaver i overensstemmelse med gældende regler, herunder Praktiserende Landinspektørers Vedtægt for landinspektørvirksomhed, Almindelige betingelser for rådgivning og bistand i bygge- og anlægsvirksomhed (ABR 18 – Forenklet). Betingelserne i ABR 18 kan i særlige tilfælde anvendes, hvilket vil fremgå af den indgåede aftale.

5.2. LIFA A/S og medarbejdere er ansvarsforsikrede i Codan. Ansvarsforsikringen dækker landinspektørvirksomhed udøvet af LIFA A/S, uanset hvor den udøves.

6. Ansvarsbegrænsning
6.1. I henhold til ABR 18, ABR 18 – Forenklet og dansk rets almindelige erstatningsregler for fejl og forsømmelser ved opgavens løsning, er LIFA A/S kun ansvarlig for skader der opstår i forbindelse med arbejde, som LIFA A/S har påtaget sig, når det kan godtgøres, at skaden skyldes mangel på fornøden faglig dygtighed eller omhu.

6.2. LIFA A/S’ ansvar omfatter ikke ansvar for driftstab eller indirekte tab, herunder tab af data, tabt indtjening, tab fra 3. mand, tab af goodwill/omdømme.

6.3. LIFA A/S er heller ikke ansvarlig for rådgivning ydet af andre underleverandører, uanset om sådanne underleverandører er antaget med LIFA A/S’ bistand.

6.4. I henhold til ABR 18 – Forenklet er LIFA A/S’ rådgivningsansvar begrænset til 2,5 mio. kr.

6.5. Klientens krav mod rådgiveren som følge af mangler skal fremsættes senest 5 år efter afslutningen af opgaven i henhold til ABR 18 – Forenklet

6.6. LIFA påtager sig ikke ansvaret for opførte bygninger, og det er til enhver tid ejers/bygherres ansvar at sikre, at alle konstruktioner er i overensstemmelse med gældende love og regler.

7. Behandling af personoplysninger og fortrolighed
7.1. LIFA A/S indhenter, opbevarer og håndterer oplysninger i relation til opgaver og kunden i overensstemmelse med lovgivningen. Nærmere information om LIFA A/S’ håndtering af persondata findes på www.lifa.dk.

7.2. Ved aftaleindgåelse forpligter kunden sig til overholdelse af de til enhver tid gældende regler for behandling af personoplysninger.

7.3. Der gælder ligeledes en forpligtelse til fortrolig behandling af oplysninger modtaget fra LIFA A/S, såfremt disse oplysninger er af fortrolig karakter.

7.4. Kunden må ikke uden LIFA A/S’ forudgående skriftlige samtykke videregive oplysninger til tredjepart eller bruge oplysninger til formål, der ligger uden for den indgåede aftale, medmindre det[1]te skyldes en retlig forpligtelse til udlevering af oplysningerne.

8. Tvister
8.1. Eventuelle tvister mellem LIFA A/S og en kunde søges løst ved mindelig overenskomst mellem parterne. Er det ikke muligt, henvises der til løsningstrappen i ABR 18 – Forenklet, § 46.

8.2. Såfremt det aftales at løse en uoverensstemmelse mellem parterne ved syn og skøn, skal processen i ABR 18 – Forenklet § 48, følges.

9. Forbrugerbeskyttelse
9.1. Aftaler indgået med privatkunder, hvilket er kunder, der handler uden for deres erhverv, indgås med respekt for de til enhver tid gældende ufravigelige forbrugerbeskyttelsesregler.

10. Forældelse
10.1. LIFA A/S’ eventuelle fejl og mangler ved udførslen af en aftale er underlagt de til enhver tid gældende regler for forældelse.

11. Klagemuligheder
11.1. LIFA A/S er underlagt de etiske regler for landinspektører herunder regler om klager. Vejledning i, hvordan kunden indbringer en klage, findes på Den danske Landinspektørforenings hjemmeside, www.landinspektørforeningen.dk.

12. Code of Conduct
12.1. I LIFA har vi en ambition om at samarbejde med leverandører og kunder, som deler vores værdier inden for sociale, etiske og miljømæssige forhold. Ved aftaleindgåelse forpligter kunden sig til at overholde LIFA’s Code of Conduct, som er tilgængelig på LIFA.dk og som kan fremsendes efter anmodning. Såfremt der sker brud på vores Code of Conduct, bedes I rette henvendelse til LIFA hurtigst muligt.